Didactics of History II
Study Cycle: 2
Lectures: 30
Seminars: 45
Tutorials: 0
ECTS credit: 6
Lecturer(s): prof. dr. Trškan Danijela
1. Didactic and methodological characteristics of history lessons:
Development of didactics of history.
Structure, characteristics and use of history curricula, textbooks and manuals for elementary and secondary schools.
2. Alternative learning lessons:
Authentic tasks and activities. Extra-curricular activities at school and outside school. Field work. Modern teaching and learning approaches (gamification, multisensory learning, experiential learning, reverse learning and teaching …).
3. Assessment and grading:
Types of assessment and grading (written, oral, alternative). Bloom's and revised Bloom's taxonomies. Formative evaluation. (Alternative) assessment with rubrics.
4. History teacher:
Action research work and life-long learning.
Competences of a teacher. Traineeship, state teacher examination and school legislation. Class teacher, pedagogical documentation and inspection. Pupils with special needs and gifted pupils. Strategies for preventing inappropriate behaviour in history lessons.
5. Current questions in the 21st century:
European dimension, multiculturalism, multiperspectivity, sensitive topics, local history, civic education, global education, distance school...
Students visit schools and museums.
Trškan, Danijela (ur.) (2002). Izbrana literatura 1. Priročnik za študente zgodovine pedagoške smeri in učitelje – začetnike. Didaktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino, 124 str. COBISS.SI-ID - 19380578
Trškan, Danijela (ur.) (2002). Izbrana literatura 2. Priročnik za študente zgodovine pedagoške smeri in učitelje – začetnike. Didaktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino, 104 str. COBISS.SI-ID - 19381090
Trškan, Danijela (ur.) (2008). Izbrana literatura 4. Priročnik za študente zgodovine pedagoške smeri in učitelje – začetnike. Didaktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino, 155 str. COBISS.SI-ID - 37607522
Trškan, Danijela (ur.) (2016). Izbrana literatura 5. Priročnik za študente zgodovine pedagoške smeri in učitelje – začetnike. Didaktika zgodovine. Filozofska fakulteta: Oddelek za zgodovino, 225 str. COBISS.SI-ID - 62064482
Trškan, Danijela (2013). E-učbenik za Didaktiko zgodovine II. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za zgodovino, 324 str. COBISS.SI-ID – 53959778
Priporočena literatura:
Trškan, Danijela (2008). Lokalna zgodovina – učenje z odkrivanjem. 1. ponatis. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete, 346 str.
Brodnik, Vilma et al. (2018). Formativno spremljanje pri zgodovini: priročnik za učitelje. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 119 str.
Elektronska učilnica Didaktika zgodovine II: dz2013 (https://e-ucenje.ff.uni-lj.si/login/)