Etnološka didaktika
Stopnja: 2
Ure predavanj: 30
Ure seminarjev: 0
Ure vaj: 30
ECTS točke: 4
Nosilec/izvajalec: prof. dr. Muršič Rajko
Predavanja študente in študentke pripravijo na delo z otroki in odraslimi v šoli ali zunaj nje. Uvajajo jih v različne oblike poučevanja etnoloških vsebin in uvajanja v etnografsko delo na predšolski, osnovnošolski, srednješolski in visokošolski ravni izobraževanja ter v okviru vseživljenjskega učenja. Predmet predstavi zgodovinske in primerjalne načine uvajanja etnoloških in antropoloških vsebin v izobraževalni proces v osnovnih in srednjih šolah doma in po svetu. Posebno pozornosti namenja vključevanju etnoloških in antropoloških vsebin pri izvajanju programov ob kulturnih dnevih v šolah ter didaktičnemu delu v drugih institucijah, na primer muzejskih in raziskovalnih. Študente in študentke uvede v didaktično izvajanje različnih delavnic, poletnih šol, izobraževalnih aktivnosti v kulturnih in drugih društvih. Prav tako se dotakne študijskih krožkov oziroma izobraževanj in izpopolnjevanj za odrasle v vseh življenjskih obdobjih.
Študentje in študentke se najprej seznanijo s prisotnostjo etnoloških in kulturnoantropoloških vsebin na najrazličnejših ravneh formalnega in neformalnega ter priložnostnega izobraževanja na Slovenskem, nato pa se posvetijo načinom, kako z različnimi vsebinami, koncepti in sestavinami etnološke sistematike seznanjati in nagovarjati različna šolajoča se ciljna občinstva. V ospredju so primeri didaktično ustreznega predstavljanja nekaterih temeljnih etnoloških in kulturnoantropoloških problemov in konceptov, kot so kultura, dediščina, spol, prostor, spomin, čas, družbeno razlikovanje itd.
Na vajah študenti in študentke spoznavajo tudi izbrane oblike pedagoškega in andragoškega dela v praksi in usvojeno znanje v okviru predmeta aktivno aplicirajo na primere iz različnih okolij – tako slovenskega, lokalnega, regionalnega kot nadnacionalnega in globalnega prostora. Praktični del predmeta študente in študentke seznani s sodelovalnimi metodami in veščinami, ki spodbujajo skupinsko in individualno delo, skupinsko in vodeno razpravljanje, praktično in eksperimentalno ter izkustveno delo, terensko delo in druge načine posredovanja znanj s poglobljenimi premisleki in kritičnimi ovrednotenji.
1. Brodnik, Vilma Janez Bogataj in Vito Hazler, 2015, Učni načrt. Program osnovna šola. Etnologija - kulturna dediščina in načini življenja [Elektronski vir]: izbirni predmet. Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-…
2. Dracklé, Dorle, Iain R. Edgar in Thomas K. Schippers, ur., 2003, Educational histories of European social anthropology. New York in Oxford: Berghahn. [COBISS.SI-ID - 22420322]
3. Fakin Bajec, Jasna, ur. 2021, Dediščina v akciji: Poti in načini vključevanja dediščinskih praks v vzgojno-izobraževalne vsebine. Ljubljana: Založba ZRC. [COBISS.SI-ID - 88748291]
4. Grafenauer, Boža in Lea Kužnik, 2011, Dediščina najboljša učiteljica: primer izobraževalnega modula za pedagoške delavke in delavce v vrtcih in osnovnih šolah. Argo: časopis slovenskih muzejev 54(2): 53−58. [COBISS.SI-ID - 16403202]
5. Kremenšek, Slavko, Ingrid Slavec in Tatjana Dolžan, ur., 1989, Etnologija in domoznanstvo. Ljubljana: Slovensko etnološko društvo. [COBISS.SI-ID - 8578816]
6. Kužnik, Lea, 2014, Aktivno učenje otrok in interpretacija kulturne dediščine. V: Tatjana Dolžan Eržen idr., ur., Interpretacije dediščine. Ljubljana: Slovensko etnološko društvo, str. 243−254. [COBISS.SI-ID - 275968512]
7. Mills, David, 2011, Have We Ever Taught Anthropology? A Hidden History of Disciplinary Pedagogy. Teaching Anthropology 1(1): 12-20. https://doi.org/10.22582/ta.v1i1.252
8. Muršič, Rajko, 2005, The colourful discourse of the geographic Other: On race and racism in general education (Slovenian example). V: Peter Skalník, ur., Anthropology of Europe: Teaching and research. Praga 2005: Set Out, str. 37–50. [COBISS.SI-ID - 29992290]
9. Muršič, Rajko, 2006, Etnologija za šolo, šola za »narod« in »slovenstvo« za svet. V: Božidar Založnik, ur., Slovensko šolstvo: monografija. Nova Gorica: Educa, Melior, 2006, str. 73−79. [COBISS.SI-ID - 226318592]
10. Ocvirk, Matej, 2014, Etnologija kot izbirni osnovnošolski predmet in interpretacija dediščine v osnovni šoli. V: Tatjana Dolžan Eržen idr., ur., Interpretacija dediščine. Ljubljana: Slovensko etnološko društvo, str. 255–270. [COBISS.SI-ID - 275968512]